SAP Materials Management – Materiaalihallinto SAP S/4HANA -järjestelmässä
Materiaalihallinto on aina kuulunut SAP:n toiminnanohjausjärjestelmän tärkeimpiin toiminnallisuuksiin ja yhdessä taloushallinnon (Financial Accounting) kanssa se muodostaa järjestelmän selkärangan. Materials Management kattaa muun muassa hankinnan suunnittelun, operatiivisen hankintatoimen, varastonhallinnan, ostolaskujen hallinnan ja tuotetietojen ylläpitämisen.
Koulutusmuoto
Remote
Kesto
2 päivää
Hinta
1750 €
Kohderyhmä
Kurssi on suunnattu materiaalihallinnon ja ostotoimen ammattilaisille, jotka haluat kehittyä SAP-toiminnanohjausjärjestelmän osaajiksi. Kurssi soveltuu myös IT-ammattilaisille, jotka ovat aikaisemmin työskennelleet materiaalihallinnon parissa.
Tavoite
Tämän kurssin tarkoituksena on tehdä sinusta SAP Materials Managementin piinkova osaajaa. Kurssin jälkeen sinulla on erinomainen kuva siitä, miten Purchase-to-pay -prosessi rakentuu järjestelmässä ja ymmärrät miten materiaalihallinto toimii SAP:ssa sekä taloushallinnon että logistiikan osalta.
Esitiedot
Kurssille tuleminen edellyttää kokemusta materiaalihallinnosta tai ostotoimesta, joko opintojen tai käytännön työkokemuksen kautta. SAP:n käyttökokemusta ei vaadita, mutta jonkun ERP-järjestelmän aikaisempi käyttökokemus on eduksi.
Kurssin sisältö
Tämän intensiivikurssin rungon muodostaa Purchase-to-pay -prosessi. SAP:n toiminallisuus jaetaan usein eri ydinprosesseihin, joista Purchase-to-pay (tunnetaan myös nimellä Procure-to-pay tai P2P) on yksi tärkeimmistä. P2P kattaa kaikki SAP:n materiaalihallinnon tärkeimmät osa-alueet ja antaa tarkan kuvan standardoiduista käytännöistä, miten kansainvälisesti toimivat yhtiöt tavalliset organisoivat hankintatoimensa.
Purchase-to-pay -prosessin voi karkeasti jakaa seuraaviin alueisiin:
- Ostojen suunnittelu
- Sekä pitkän että lyhyen aikavälin raaka-aineiden ja muiden materiaalien ja tuotteiden ostojen suunnittelu tulevaisuuden ennustettujen ja toteutuneiden tarpeiden mukaisesti.
- Toimittajien & sopimusten hallinta
- Sopimusten tekeminen toimittajien kanssa sekä hinnoista ja toimitusehdoista neuvotteleminen.
- Operatiivinen hankinta
- Hankintatilausten (purchase order) laatiminen ja materiaalinen vastaanottaminen.
- Ostolaskujen hallinta
- Toimittajilta tulevien laskujen vastaanottaminen, kirjaaminen ja maksaminen. Ostovelkojen (accounts payable) hallinta muodostaa tärkeän linkin Financial Accounting -moduulin kanssa.
Kurssin aikana tulemme perehtymään yksityiskohtaiselle tasolla kaikkiin näihin toiminnallisuuksiin. Tulemme tutustumaan läheisesti myös varastonhallintaan (Inventory Management), joka pitää sisällään materiaalien vastaanottamisen, luovuttamisen ja siirrot eri toimipisteiden/varastojen välillä.
Aikataulu