Johtaminen

Kun johtaminen siirtyy verkkoon – 4+1 vinkkiä hyvään etäjohtamiseen

Taru Uhrman

”Voi ei! Mikään ei korvaa tiimin kanssa vietettyjä kahvi- ja lounashetkiä”, kuului parahdus työpaikan käytävällä, kun sovittiin, että kaikki siirtyvät etätöihin. Kesti vain hetken, kunnes joku keksi, että voihan yhteisiä hetkiä viettää verkossakin. Niinpä juuri. Elämä rulla myös verkossa!

Meneillään oleva tilanne on uusi ja monelle se aiheuttaa epävarmuutta. Huoli arjen järjestämisestä, huoli läheisistä ja huoli omien töiden onnistumisesta ovat mielessä päällimmäisinä. Poikkeustilanteissa tarvitaan yhteisöllisyyttä ja johtajuutta. Älä jätä tiimiäsi tuuliajolle, vaan tue työrutiineissa niin, että ne onnistuvat ilman päänvaivaa.

Tässä on sinulle 4 + 1 hyväksi havaittua vinkkiä etäjohtamisen helpottamiseksi

1. Luo rutiineita
Toistuvat rutiinit jaksottavat työpäivää ja kiinnittävät tiimisi työskentelyyn.

  • Check in – Aloittakaa aamukahvilla tai huikatkaa aamuheipat tiettyyn kellonaikaan. Aamutuokion aikana jokainen voi kertoa meneillään olevista töistä ja siitä, miten etätyö perheen parissa sujuu.
  • Lounasta voi syödä pienemmillä porukoilla ja vaikka chattailla lounaan lomassa
  • Check out – Myös etätyöläisen päivä päättyy ajallaan. Kerää tiimisi yhteen sovittuna aikana, jotta jokainen voi kertoa, mitä päivän aikana on tapahtunut.

2. Varaa aikaa johtamiselle

Ole käytettävissä! Kuule! Käy kahdenkeskisiä pikapalavereita tiimiläistesi kanssa ja kysäise, mitä kuuluu. Suurin osa miettii, miten saa töitä tehtyä, kun lapset ovat kotona. Ota turhautumisen tunteet vastaan ole empaattinen. Meillä jokaisella on nyt tarina kerrottavanamme. Ota se tarina vastaan.

3. Opettele johtamaan verkkopalaveria

Verkkopalaverin johtamisessa pätevät samat säännöt kuin kasvokkaispalaverinkin johtamisessa, mutta verkkopalaverin moderointi vaatii sinulta enemmän.

  • Pidä kiinni aikatauluista
  • Tee hyvä kutsu, josta näkyy selvästi, millaista valmistautumista ja osallistumista odotat tiimiläisiltäsi
  • Jos yhteydet ovat hyvät, käyttäkää videota – useimmiten kannattaa mennä pelkällä äänellä
  • Pilko asioiden käsittely riittävän pieneksi – verkossa fokus katoaa 10 minuutin jälkeen
  • Varmista, että kaikki tulevat kuulluiksi – käy kysymyskierroksia, pyydä vastaukset kaikilta chatissa tai yhteisesti työstettävässä dokumentissa.
  • Vältä monologeja – sinun tehtäväsi on saada aikaan keskustelua
  • Tee yhteenvetoja jokaisen aiheen lopuksi. Kertaa ääneen, mitä sovittiin ja kuka vastaa.

4. Kiitä ja kannusta

Tässä tilanteessa jokainen joustaa. Kiitä tiimiäsi ja tunnista tiimisi onnistumiset ja vahvuudet!

Viimeiseksi vielä bonusvinkki: Jos takaa kuuluu elämän ääniä, kutsu lapset, kissat ja koirat näytille. Moikatkaa yhdessä niitä, jotka ovat sinun tiimiläisellesi kalleinta maailmassa.

Tietoa kirjoittajasta:
Taru Uhrman

Pro-Stories Oy:sta on Tieturin verkostovalmentaja, viestintäkonsultti ja johdon työnohjaaja. 

 

Asiasanat: johtaminen