Johtaminen

Resilienssillä ylivoimaa

Taru Uhrman

”Jos aikoo pitää päänsä pinnalla, pitää olla nopea oppimaan ja uskaltaa mennä mukaan uusiin juttuihin”, kertoi 25-vuotias vastavalmistunut juristi, kun kysyin häneltä, millaista hänen mielestään on nykyajan työelämä.

Työelämän muutos on tosiasia. Vuosituhannen vaihteessa syntyneet nuoret ovat työelämässä ja muuttavat työn tekemisen arvoja ja tapoja. Samaan aikaan digitalisaatio luo uudenlaista työtä eikä taloudenkaan ennustettavuus ole kuin ennen.

Resilienssi eli muutoskyvykkyys on työelämätaito, jonka avulla sopeutuminen uusiin ja epävarmoihin tilanteisiin helpottuu. Resilienssi ei suinkaan ole vain yksilön kyky vaan ennen kaikkea se on organisaation kykyä tunnistaa vahvuutensa sekä olla avoin ja aidosti osallistaa henkilöstöä. Ilman rohkeutta ei ole resilienssiä.

Johda muutoskykyä, älä muutosta

Resilienssi ei synny itsestään, vaan sitä pitää johtaa. Unohda muutoksen johtaminen ja johda organisaation, tiimin ja henkilöstön muutoskyvykkyyttä. Toteutuakseen muutoskyvykkyys vaatii psykologisen turvallisuuden tunteen. Yksi psykologisen turvallisuuden osatekijä on tunne luottamuksesta; luottamus organisaatioon, luottamus esimieheen ja omaan tiimiin, mutta ennen kaikkea luottamus omaan kykyyn oppia, joustaa ja selviytyä uusissa tilanteissa. Työn merkityksellisyyden kokemus lisää luottamuksen tunnetta.

Kun johdat muutoskykyä, muista kolme peruspilaria:

1) arvosta ja kannusta

2) osallista ja kuule

3) anna henkilöstölle päätäntävaltaa

myös silloin, kun tekisi mieli vetää hätäjarrusta ja uppoutua vanhojen tuttujen prosessien uumeniin. Se vanha prosessi ei enää toimi. Muutoskykyinen organisaatio pärjää ylivoimaisesti paremmin kuin se, joka pitää jääräpäisesti kiinni vanhoista hierarkkisista toimintatavoistaan vain siksi, että ne ovat tuttuja ja turvallisia.

Kirjoittaja Taru Uhrman, valmentaja, johdon työnohjaaja ja viestintäkonsultti kouluttaa mm. Johtamistaidon opiston Resilienssi, uuden työn elinehto -koulutuksessa. Tarulla on parinkymmenen vuoden kokemus niin suomalaisista kuin kansainvälisistäkin organisaatioista. Hän valmentaa esimiehiä, johtoa ja asiantuntijoita onnistumaan viestinnässä ja vuorovaikutussuhteissa.

Tietoa kirjoittajasta:
Taru Uhrman

Viestintäkonsultti, valmentaja, johdon työnohjaaja Taru Uhrman

Asiasanat: digitalisaatio, johtaminen