EtusivuHae koulutuksiaPalvelumuotoilun perusteet

Palvelumuotoilun perusteet

Valmennuksesta saat palvelumuotoilukokemusta, osaamista palveluiden tuotteistamisesta, näihin menetelmiä ja työkaluja - sekä rohkeutta kohdata asiakas palveluiden kehittämisen tiimoilta.

Ohjelma rakentuu kahdesta työpajapäivästä, joissa käymme muotoilun käsitteet ja vaiheet läpi alusta loppuun vaiheisiin sopivien työkalujen avulla. Päivissä yhdistyvät koulutus ja workshop-työskentely oman palvelun kehittämisen parissa.


Paikka
Helsinki

Koulutusmuoto
Classroom

Kesto
2 days

Hinta
1550 €

Tavoite

Vuorovaikutteinen kaksipäiväinen valmennus  tarjoaa osallistujille palveluiden muotoilu- ja tuotteistamisosaamista, menetelmiä, työkaluja sekä rohkeutta kohdata ja tutkia asiakkaita palveluiden luomisen ja kehittämisen äärellä. Valmennuksen aikana voit kehittää ja testata mahdollisia omia palveluideoitasi valmennettavilla menetelmillä ja työkaluilla. Tiivis ja innostava palvelumuotoilukoulutus, jossa osallistujana pääset heti kokeilemaan koulutuksen työpajoissa uusia oppeja oman palvelun muotoilun parissa.

Palvelumuotoilun perusteet -koulutuksen sisältö

Palvelumuotoilun perusta
Mitä Palvelumuotoilu ja tuotteistaminen on ja miten voimme soveltaa sitä palveluidemme markkinoinnissa, myynnissä ja toteutuksessa. Päivä antaa osallistujille perusteet sille, mistä palveluiden tuotteistamisessa on kyse.

  • mitä palveluiden muotoilu on ja mitä hyötyä siitä on?
  • sisäinen ja ulkoinen näkökulma palveluiden muotoiluun
  • miksi muotoilla ja tuotteistaa sekä millaisia tavoitteita työlle tulisi asettaa
  • millaisia palveluita kannattaa muotoilla
  • hyvän palvelutuotteen tuntomerkit
  • palvelun ostamisen, kokemisen ja tuottamisen näkökulmasta
  • palvelun asiakasnäkökulma ja asiakasvalinta
  • palvelun räätälöinnin tasapaino palvelutuotteessa
  • miten palvelu muotoillaan
  • keitä muotoiluun tarvitaan
  • muotoilun prosessin vaiheet
  • yleiskuva eri menetelmistä ja työkaluista palveluiden muotoilussa

Asiakasymmärryksen kartuttaminen ja analysointi

Miten kartutamme asiakasymmärrystä voidaksemme luoda tuotteillamme asiakkaalle merkityksellistä arvoa. Tutkimme Busines Model Canvasin avulla palvelutuotteen liiketoimintamallin osia ja yhteensopivuutta yrityksen strategiaan. Luomme Arvoarvauskartan avulla hypoteesin asiakkaan tarpeista ja motiiveista sekä tutkimme muita asiakasymmärryksen lisäämiseen liittyviä työkaluja.

  • Arvoehdotuksen laadinta
  • palveluaihioiden avaaminen ja kehitys Canvas -työkaluilla
  • palveluiden nykytila - Business Model Canvas
  • asiakasarvon käsite
  • palvelun arvoarvauskartta
  • toimialan ymmärtäminen
  • menetelmiä asiakasymmärryksen kartuttamiseen

Palvelutuotteen konseptointi ja suunnittelu - ideoinnista prototyyppiin

  • ketterä ja iteroiva kehitys
  • ideointi
  • ideointimenetelmiä
  • mitä jos..
  • konkretisointi
  • palvelun prototyyppien kehittäminen
  • minimum viable product (mvp)
  • simulointi ja testaaminen
  • asiakashaastattelut
  • käyttäjäprofilointi
  • mitä tarkoittaa
  • miten tehdään ja käytetään
  • hinnoittelu
  • valinta
  • miten valita asiakkaalle oleellisimmat arvon elementit
  • karsintamenetelmiä
  • palvelumallin laadinta
  • service blueprinting
  • palvelupolku
  • palvelutuokiot
  • kontaktipisteet  
  • asiakaskokemuskartta
  • miten asiakas kokee palvelun
  • miten testaa palveluaihiota asiakkaalla

Palvelumuotoilukoulutuksen asiantuntija

Valmennuksen vetää Kalle Reunanen, joka on asiakkaaseen sekä arvoon keskittyvien liiketoimintamallien kehittämisen asiantuntija, valmentaja ja kouluttaja. Kalle on johdattanut tuhansia yritysjohdon sekä myynnin ammattilaisia asiakas- ja arvokeskeisen ajattelun soveltamiseen yrityksen johtamisessa. Kallella on pitkä kokemus liiketoiminnan johtamisesta ja kehittämisestä, vaativan ratkaisumyynnin toteutuksesta, sekä asiakaskokemuksen mittaamisen ja johtamisen saralla useissa kansainvälisissä yrityksissä. Konsulttina ja johdon valmentajana Kallella on ollut aitiopaikka yli 400 yrityksen myynnin ja liiketoimintamallin kehityksessä. Kalle toimii asiakaspalvelukokemuksen mittaamiseen ja johtamiseen keskittyneen kansainvälisen SaaS -ohjelmistoyrityksen Surveypal Oy:n toimitusjohtajana.

 

Aikataulu

Koulutuspäivät ovat klo 9,00-16.00. Aamukahvia tarjolla klo 8.30 alkaen.

Aiheeseen liittyvät blogit: