Office-ohjelmien kätevä apuri: pikatyökalurivi

Julkaistu 29.4.2020
Lukuaika noin 1 min
Office

Perusidea

Muistathan hyödyntää Office-ohjelmien pikatyökaluriviä (englanniksi Quick Access Toolbar). Kaikkien Office-ohjelmien pikatyökalurivi on sovelluskohtainen, ja siitä voi tehdä myös tiedostokohtaisia versioita. Pikatyökalurivin idea on, että kaikki siihen kerätyt työkalut ovat aina näkyvillä – riippumatta siitä, mikä valintanauha on valittuna.

Pikatyökalurivi löytyy oletusarvoisesti valintanauhojen yläpuolelta, mutta voit siirtää sen myös valintanauhan alapuolelle.

Speech Bubble: Oval: Oletuspaikka täällä…

Pikatyökaluriviä pääset muokkaamaan ja siihen lisäämään toimintoja klikkaamalla rivin lopussa olevaa nuolenkärkeä

Ja vielä lisää komentoja

Poikkeuksen tekevät toiminnot, jotka löytyvät Tiedosto/File-valinnan alta: ne eivät ole valittavissa hiiren kakkospainikkeella pikatyökaluriville. Käytä sen sijaa pikatyökalurivin lopusta aukeavaa valikkoa ja sieltä Lisää komentoja/More commands -valintaa tai komentoa Tiedosto>Asetukset>Pikatyökalurivi /File>Options>Quick Access Toolbar. Näin pääset ohjelman asetuksiin ja siellä pikatyökalurivin määrityksiin ja voit valita mitä toimintoja haluat riville.

Hyvät työkalut talteen ja jakoon

Samaisesta taulusta löytyy myös Tuo/Vie / Import/Export -painike, jonka avulla voit tallentaa nykyisen rivisi ja ottaa sen käyttöön myöhemmin halutessasi. Eikä mikään estä jakamasta hyvää työkaluriviä vaikka useammalle käyttäjälle.

Katso Office-koulutukset.

Tietoa kirjoittajasta:

Hanna Suontausta

Hanna Suontausta on erityisesti Microsoft Office-tuotteiden kokenut sovellusasiantuntija, kouluttaja ja valmentaja. Hannan omin sanoin hänen uransa voi tiivistää seuraavasti: ”Vain muutos pysyvää! – IT-kouluttajaurani aikana olemme kulkeneet mikromikoista älypuhelimiin ja lerpuista pilveen.”

Asiasanat:

Excel Office 365 Word