Microsoft Office

Office-ohjelmien kätevä apuri: pikatyökalurivi

Hanna Suontausta

Perusidea

Muistathan hyödyntää Office-ohjelmissasi pikatyökaluriviä (englanniksi Quick Access Toolbar). Kussakin Office-ohjelmassa pikatyökalurivi on sovelluskohtainen, ja siitä voi tehdä myös tiedostokohtaisia versioita. Pikatyökalurivin idea on, että kaikki siihen kerätyt työkalut ovat aina näkyvillä – riippumatta siitä, mikä valintanauha on valittuna.

Pikatyökalurivi löytyy oletusarvoisesti valintanauhojen yläpuolelta, mutta voit siirtää sen myös valintanauhan alapuolelle.

Speech Bubble: Oval: Oletuspaikka täällä…

Pikatyökaluriviä pääset muokkaamaan ja siihen lisäämään toimintoja klikkaamalla rivin lopussa olevaa nuolenkärkeä

Ja vielä lisää komentoja

Poikkeuksen tekevät toiminnot, jotka löytyvät Tiedosto/File-valinnan alta: ne eivät ole valittavissa hiiren kakkospainikkeella pikatyökaluriville. Käytä sen sijaa pikatyökalurivin lopusta aukeavaa valikkoa ja sieltä Lisää komentoja/More commands -valintaa tai komentoa Tiedosto>Asetukset>Pikatyökalurivi /File>Options>Quick Access Toolbar. Näin pääset ohjelman asetuksiin ja siellä pikatyökalurivin määrityksiin ja voit valita mitä toimintoja haluat riville.

Hyvät työkalut talteen ja jakoon

Samaisesta taulusta löytyy myös Tuo/Vie / Import/Export -painike, jonka avulla voit tallentaa nykyisen rivisi ja ottaa sen käyttöön myöhemmin halutessasi. Eikä mikään estä jakamasta hyvää työkaluriviä vaikka useammalle käyttäjälle.

Tietoa kirjoittajasta:
Hanna Suontausta
Asiasanat: Excel, Office 365, Word