Ohjelmistokehitys

Unity-ohjelmisto osaksi omaa tuotantoa

Markku Hyttinen

Lähtökohtaisesti Unity on pelimoottori, ja sen kehitys on lähtenyt liikenteeseen siitä, että ohjelmistolla tehdään erilaisia pelitoteutuksia. Nykyään Unity-ohjelmisto on laajentunut kattamaan monia erilaisia käyttötarkoituksia niin sisällön kuin myös julkaisuympäristöjen osalta.

Unityn reaaliaikainen ympäristö mahdollistaa hyvin erilaisten toteutusten tekemisen ja luomisen yhdellä ohjelmistolla. Unity tukee sekä 3D- että 2D-grafiikkaa suoraan, joten toteutuksen tyyli ja tekniikka ovat vapaasti tekijän valittavissa ja luotavissa halutunlaiseksi.

Autoteollisuudessa mm. Audi ja Toyota hyödyntävät Unity-ohjelmistoa suunnittelemaan autojensa käytettävyyttä ja käyttökokemusta VR-teknologian avulla. Unityn avulla myös kokeillaan auton toimivuutta simuloiduissa, reaaliaikaisissa tilanteissa tien päällä.

Mainos- ja viihteellisessä filmi- ja animaatiotuotannossa voidaan Unity ohjelmistoa hyödyntää versioinnissa erilaisissa kokeiluissa sekä lopullisen tuotteen tekemisessä. Reaaliaikainen rendaaminen vähentää tarvittavan työajan puoleen, kun lopputulosta ei tarvitse erikseen laskea jokaisen muutoksen jälkeen.

Arkkitehtuuri-, suunnittelu- ja rakennusalan projekteissa Unityn työympäristöä voidaan suoraan hyödyntää suunnittelussa, reaaliajassa muutosten tekemisessä sekä kaikenlaisessa visualisoinnissa. Unity on myös kehittämässä Unity Reflect -ympäristöä, jossa esimerkiksi rakennusten malleja ja visualisointeja voidaan katsella reaaliajassa VR-, AR- sekä mobiiliympäristöissä suoraan BIM/CAD -tiedostoja hyödyntäen.

Mainos-, digi- ja bränditoimistojen käyttöön Unity tarjoaa loputtomat mahdollisuudet reaaliaikaisilla ratkaisuilla, erilaisten visuaalisten mainosten, interaktiivisten ohjeiden ja opastusten sekä VR- ja AR-teknologioiden avulla. Suuret merkit kuten Nike, LEGO ja Walmart ovat hyödyntäneet suoraan Unityn tarjoamia mahdollisuuksia. Unityn oma Ads- ympäristö tavoittaa 1.7 miljardia laitetta ja näyttää 10.5 miljardia mainosta kuukaudessa erilaisten mobiiliapplikaatioiden yhteydessä.

Unityn vahvuuksina on myös erilaisten julkaisuympäristöjen tukeminen. Sama toteutus voidaan tarvittaessa julkaista Crossplatform -idealla useilla eri alustoilla tarvittaessa.

Tieturin Unity perus- ja jatkokurssi tarjoaa nopean, tehokkaan sekä opettavaisen tavan päästä osaksi kasvavaa Unity-osaajien ryhmää, jonka tuottamat innovatiiviset ratkaisut näkyvät ja kuuluvat monissa eri ympäristöissä ja aloilla maailmanlaajuisesti, tule mukaan oppimaan!

Katso tallenne Reaaliaikainen 3D-grafiikka -webinaaristamme.

Katso myös Unity-koulutuksemme:

Unity 2018 -perusteet

Unity 2018 -jatkokurssi

Tietoa kirjoittajasta:
Markku Hyttinen

Aniway Oy / Unity -kouluttuja Tieturi Oy

Asiasanat: virtualisointi, koodaus, 3D