Ohjelmistokehitys

Unity-ohjelmisto osaksi omaa tuotantoa

Markku Hyttinen

Lähtökohtaisesti Unity on pelimoottori, ja sen kehitys on lähtenyt liikenteeseen siitä, että ohjelmistolla tehdään erilaisia pelitoteutuksia. Nykyään Unity on laajentunut kattamaan monia erilaisia käyttötarkoituksia niin sisällön kuin myös julkaisuympäristöjen osalta.

Unityn reaaliaikainen ympäristö mahdollistaa hyvin erilaisten toteutusten tekemisen ja luomisen yhdellä ohjelmistolla. Unity tukee sekä 3D- että 2D-grafiikkaa suoraan, joten toteutuksen tyyli ja tekniikka ovat vapaasti tekijän valittavissa ja luotavissa halutunlaiseksi.

Autoteollisuudessa mm. Audi ja Toyota hyödyntävät Unity-ohjelmistoa suunnittelemaan autojensa käytettävyyttä ja käyttökokemusta VR-teknologian avulla. Unityn avulla myös kokeillaan auton toimivuutta simuloiduissa, reaaliaikaisissa tilanteissa tien päällä.

Mainos- ja viihteellisessä filmi- ja animaatiotuotannossa voidaan Unity ohjelmistoa hyödyntää versioinnissa erilaisissa kokeiluissa sekä lopullisen tuotteen tekemisessä. Reaaliaikainen rendaaminen vähentää tarvittavan työajan puoleen, kun lopputulosta ei tarvitse erikseen laskea jokaisen muutoksen jälkeen.

Arkkitehtuuri-, suunnittelu- ja rakennusalan projekteissa Unityn työympäristöä voidaan suoraan hyödyntää suunnittelussa, reaaliajassa muutosten tekemisessä sekä kaikenlaisessa visualisoinnissa. Unity on myös kehittämässä Unity Reflect -ympäristöä, jossa esimerkiksi rakennusten malleja ja visualisointeja voidaan katsella reaaliajassa VR-, AR- sekä mobiiliympäristöissä suoraan BIM/CAD -tiedostoja hyödyntäen.

Mainos-, digi- ja bränditoimistojen käyttöön Unity tarjoaa loputtomat mahdollisuudet reaaliaikaisilla ratkaisuilla, erilaisten visuaalisten mainosten, interaktiivisten ohjeiden ja opastusten sekä VR- ja AR-teknologioiden avulla. Suuret merkit kuten Nike, LEGO ja Walmart ovat hyödyntäneet suoraan Unityn tarjoamia mahdollisuuksia. Unityn oma Ads- ympäristö tavoittaa 1.7 miljardia laitetta ja näyttää 10.5 miljardia mainosta kuukaudessa erilaisten mobiiliapplikaatioiden yhteydessä.

Unityn vahvuuksina on myös erilaisten julkaisuympäristöjen tukeminen. Sama toteutus voidaan tarvittaessa julkaista Crossplatform -idealla useilla eri alustoilla tarvittaessa.

Tieturin Unity perus- ja jatkokurssi tarjoaa nopean, tehokkaan sekä opettavaisen tavan päästä osaksi kasvavaa Unity-osaajien ryhmää, jonka tuottamat innovatiiviset ratkaisut näkyvät ja kuuluvat monissa eri ympäristöissä ja aloilla maailmanlaajuisesti, tule mukaan oppimaan!

Osallistu 25.10. klo 14-15 maksuttomaan webinaariimme Reaaliaikainen 3D-grafiikka.

Katso myös Unity-koulutuksemme:

Unity 2018 -perusteet

Unity 2018 -jatkokurssi

Tietoa kirjoittajasta:
Markku Hyttinen

Aniway Oy / Unity -kouluttuja Tieturi Oy

Asiasanat: virtualisointi, koodaus, 3D
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
modal close image
modal header

Pirteää joulunodotusta!

smoothie