EtusivuHae koulutuksiaPalvelun tuotteistaminen ja hinnoittelu

Palvelun tuotteistaminen ja hinnoittelu

star_fullstar_fullstar_fullstar_fullstar_fullstar_half

Koulutuksessa keskityt tuotteistamaan palvelun. Opit tuotteistamisen perusasiat ja käytännön vinkit. Saat konkreettiset tuotteistamisohjeet, syvennyt tuotteen hinnoitteluun yksityiskohtaisesti sekä saat ohjeet asiakkaiden vastaväitteiden käsittelyyn. 

Tässä koulutuksessa keskityt tuotteistamaan palvelun, joka on kehitetty esim. palvelumuotoiluprosessia hyödyntäen sekä hinnoittelemaan sen. Tuotteistettavaa palvelua varten on oltava jokin asiakkaan ongelma, jonka tuotteistettava palvelu ratkaisee. Palvelumuotoilun avulla voidaan tunnistaa ongelma, kehittää palvelun toimittamisvaihetta ja panostaa asiakaskokemukseen. Tämän kurssin aiheen, eli tuotteistuksen, avulla varmistat, että kehitettyä palvelua on helppo myydä, helppo ostaa ja helppo toimittaa. Onnistuneen hinnoittelun avulla löydät palvelulle oikean hinnan, joka antaa sekä asiakkaalle että palveluntuottajalle reilusti arvoa.

Palvelumuotoilu tarjoaa toimivan prosessin ja tiedot asiakkaan ongelman ratkaisemiseen laadukkaan palvelun avulla. Tämän koulutuspaketin avulla osaat tuotteistaa kehitetyn palvelun, jolloin sen myynti ja markkinointi tehostuvat ja asiakkaan ostoprosessi helpottuu. Ensimmäinen koulutusosio kattaa tuotteistamisen perusasiat, konkreettiset tuotteistamisohjeet ja käytännön vinkit. Toisessa osiossa keskitytään tuotteen hinnoitteluun. Sisällössä keskitytään erilaisiin hinnoittelutapoihin, käsitellään eri hinnoittelutapojen sopimista erilaisiin tuotteisiin, muodostetaan menetelmä hinnoittelun suorittamiseksi sekä annetaan ohjeet asiakkaiden vastaväitteiden käsittelyyn.


Paikka
Helsinki

Koulutusmuoto
Onsite

Kesto
2 päivää

Hinta
1550 €

Kohderyhmä

Koulutus on suunniteltu sinulle, joka toimit palvelualan yrityksessä liiketoiminnan kehittämiseen liittyvässä tehtävässä. Koulutus painottuu asiantuntijapalveluihin. Lisäksi sitä voi soveltaa yleisemminkin palvelualalla.

Esitiedot

Ei ennakkotietovaatimuksia.

Palvelun tuotteistaminen ja hinnoittelu -kurssin sisältö

Tuotteistamisen yleiskuva ja yleisimmät haasteet

  • Tuotteistamisen määrittely
  • Erinomaisesti onnistuneen tuotteistuksen piirteitä
  • Tuotteistamisprosessin kuvaus
  • Huonosti tuotteistetun palvelun ongelmia
  • Syitä tuotteistusprojektin epäonnistumiselle

Tuotteen ostaminen ja myynti, hinnoittelun perusteet, tuotekehitys

  • Ostamisen helpottaminen
  • Näin tuotteesta tehdään helposti myytävä
  • Hinnoittelusta lisäpotkua markkinointiin ja myyntiin
  • Palvelun ketterä tuotekehitys

Tuotteistamisprosessi – asiakkaan ongelman ratkaisusta hinnoitelluksi palvelutuotteeksi

  • Kuka ostaa tuotteen?
  • Minkä ongelman tuote ratkaisee ja miksi asiakas ei ole vielä ratkaissut ongelmaansa?
  • Mitä uskallat luvata?
  • Miten kiteytät palvelun hyödyt?
  • Onko nimellä väliä?
  • Miten laadit konkreettiset myyntimateriaalit hinnan ja toimitussisällön avulla?

Vinkkejä tuotteen myyntiin, tuotteistamisen yhteys palvelumuotoiluun

  • Työohjeiden ja kehitysideoiden kokoaminen
  • Hyvän myyntiesityksen laatiminen
  • Näin tarkastat, onko tuotteistuksesi onnistunut
  • Tuotteistajan toimintasuunnitelma käytännössä
  • Viisi tapaa mokata tuotteistus

Hinnoittelu ja erilaisia tapoja hinnoitella palvelutuote

  • Miksi hinnoittelu voi ratkaista tuotteen menestyksen?
  • Tavaroiden hinnoittelun ja palveluiden hinnoittelun väliset erot
  • Hinnoittelumalleja:
    • aikaperusteinen hinnoittelu
    • kiinteät hinnat
    • arvopohjainen hinnoittelu
  • Yleisiä veloitustapoja:
    • tuntiveloitus
    • kertaveloitus
    • jatkuva veloitus, esim. kk-veloitus
    • käyttöön perustuva veloitus

Palvelutuotteen hinnan määrittäminen

  • Kannattavan hinnoittelun periaatteet
  • Mitä hinnoittelutapaa kannattaa käyttää ja mitä ei?
  • Kolme kiintopistettä hinnan määritykseen – konkreettiset keinot
  • Miksi poikkeava veloituskeino auttaa tuotteen myynnissä?

Hintojen korottaminen, alennukset ja hinnaston laatiminen

  • Miksi hintoja pitää korottaa?
  • Neljä tapaa hinnankorotuksille
  • Miksi asiakas haluaa alennusta?
  • Hyvän hinnaston laatiminen ja hintatestit

Vastaväitteiden käsittely ja alennukset

  • Myynnin vastaväitteiden neljä eri tyyppiä
  • Miksi asiakas esittää vastaväitteitä?
  • Yleinen menetelmä vastaväitteiden käsittelyyn
  • Neljä yleisintä vastaväitettä ja niiden käsittely
  • Näin et joudu antamaan alennusta

Aikataulu

Koulutuspäivä alkaa klo 9 ja päättyy noin klo 16-16.30. Aamiainen on tarjolla klo 8.15-9.00.

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä koulutuksista:

Aiheeseen liittyvät blogit: