Asiakasymmärrys palvelumuotoilussa






Koulutuksen avulla opit syventämään osaamistasi käyttäjälähtöisessä suunnittelussa sekä fasilitoinnissa. Pääset harjoittelemaan käytännön harjoituksilla asiakasymmärryksen eri osa-alueita, kehittämisen malleja sekä mittarointia. Ymmärrät laadullisen ja määrällisen aineiston eron, sekä saat käsityksen siitä miten asiakasymmärrys voi ohjata organisaation toimintaa strategisella tasolla. Opit myös miten asiakasymmärrystä käytetään digitaalisten palvelujen kehittämisessä.
Paikka
Helsinki
Koulutusmuoto
Classroom
Remote
Kesto
1 päivä
Hinta
890 €
Kohderyhmä
Asiakasrajapinnassa työskenteleville suunnittelijoille, projektipäälliköille, kehittäjille, myyjille sekä esi-henkilöille. Palvelumuotoilun peruskäsitteet on hyvä olla jo hallinnassa. Kurssi soveltuu erityisesti Digitaalisen palvelumuotoilun perusteet -koulutuksen jatko-opiskeluksi.
Tavoite
Ymmärrät laajemmin asiakasymmärryksen taustalla vaikuttavia peruskäsitteitä sekä tavoitteita, joihin menetelmät pohjautuvat. Opit kokeilemaan erilaisia työkaluja ja näkökulmia, jotka voit soveltaa asiakasymmärryksen keräyksessä ja mittauksessa.
Esitiedot
Koulutuksessa perehdytään asiakaslähtöiseen suunnitteluun palvelumuotoilun ja design-antropologian prosesseja ja menetelmiä hyödyntäen. Menetelmien sijasta kyse on kuitenkin enemmän ajattelutavan muutoksesta, jolloin ennen koulutusta voi herätellä ajatuksiasi seuraavilla artikkeleilla:
- Why you should invest in qualitative user research? https://blog.taiste.fi/why-should-you-invest-in-qualitative-user-research
- What’s different about a customer-driven business transformation? https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/us/Documents/process-and-operations/us-cons-big-customer-driven.pdf
- How Customer Driven Design And Development Works Best? https://www.openxcell.com/customer-driven-design-and-development
- Asiakaslähtöisyys – sanahelinästä arjen todellisuudeksi https://www.palvelumuotoilu.fi/asiakaslahtoisyys-sanahelinasta-arjen-todellisuudeksi/
Asiakasymmärrys palvelumuotoilussa -koulutuksen sisältö
1. Johdanto ja teoriaa
- Asiakas, käyttäjä, ihminen? Miksi terminologialla on väliä
- Asiakaslähtöisyys vs. asiakaskeskeisyys
2. Menetelmät
- Laadullinen vs. määrällinen asiakasymmärrys
- Segmentointi vs. persoonat
- Asiakastiedon jalkautus palvelukehittämiseen
- Käytännön harjoituksia
3. Työkalut
- Kokeilemme käytännössä asiakasymmärryksen suunnittelutyökaluja ja -menetelmiä
4. Kehitys ja mittarit
- Asiakaslähtöisen kehittämisen mittaaminen ja jalkauttaminen
- Haasteita ja onnistumisia