Python-ohjelmointi






Koulutuksessa käydään läpi Python-ohjelmointikielen perusteet. Koulutuksen käynyt oppii kirjoittamaan Python-kielellä ohjelmia. Lisäksi koulutuksen käynyt oppii miten Python ohjelmointikieltä käytetään työkaluna ongelmien ratkomiseen.
Python on yksinkertainen, mutta äärimmäisen ilmaisukykyinen ohjelmointikieli, joka sopii mainiosti myös ensimmäiseksi opeteltavaksi ohjelmointikieleksi. Pythonia käytetään yleiskielenä normaalissa ohjelmoinnissa, mutta se sopii myös esimerkiksi pienten apuskriptien tekemiseen, dynaamisten Web-sivujen toteutukseen, sitä käytetään yleisesti testausautomaatiossa, lisäksi Python sopii hyvin myös peliohjelmointiin.
Kurssilla käsitellään Pythonin vahvuuksia eri ongelma-alueilla ja olio-ohjelmointia sekä Pythonin käyttämistä 'liimakielenä' eri ohjelmaympäristöissä.
Kurssiin sisältyy useita eri tasoisia ohjelmointiharjoituksia, jotka soveltuvat sekä aloitteleville että hieman edistyneemmille Python ohjelmoijille.
Koulutusmuoto
Remote
Kesto
3 päivää
Hinta
1990 €
Kohderyhmä
Kurssi sopii henkilöille, jotka tarvitsevat helpon tavan automatisoida työtään ja haluavat oppia ohjelmoimaan. Kurssi soveltuu hyvin myös henkilöille, jotka osaavat jo ennestään ohjelmoida ja haluavat oppia Pythonin. Kunkin kurssin yleisö määrittelee millä tasolla ja vauhdilla mitäkin asioita käydään läpi.
Esitiedot
Kurssilla vaaditaan vähintään tietokoneen käyttötaito ja innostus ohjelmoinnin aloittamiseen. Jo ennakkoon hankitut perusteet ohjelmoinnista yleensä, tai ihan myös Python ohjelmoinnista eivät haittaa lainkaan - päinvastoin.
Python-ohjelmointi -kurssin sisältö
1. päivä
Python kielenä
- Pythonin tausta ja versiot
- Kielen rakenne ja osat
- Kehitysympäristöt
- Python tulkki
- Omat ohjelmat ja valmiit kirjastot
Ohjelmien perusteet
- The Zen of Python
- Koodin muotoilu
- Muuttujien määrittely ja käyttö
- Perustyypit
- Merkkijonot
- Tyypinmuunnokset
Syötteet ja tulosteet
- Tekstin tulostus
- Tekstin muotoilu
Kontrollirakenteet
- Ehtolauseet
- Silmukkalauseet
Aliohjelmat ja moduulit
- Aliohjelmien toteutus
- Parametrien välitys
- Lambda-lausekkeet
- Omien moduulien ja pakettien teko
Tietorakenteet
- Valmiit kokoelmaluokat
- Listat ja muut peräkkäisrakenteet
- Dictionary assosiatiivisena rakenteena
- Tietorakenteiden käyttö
- Katsaus muihin rakenteisiin
- Generaattorit
2. päivä
Olio-ohjelmointi
- Python luokat
- Omien luokkien toteutus
- Olio- ja luokkamuuttujat
- Metodit
- Periytyminen
- Kantaluokan jäsenten kutsu
- Moniperintä
Virhekäsittely
- Virhekäsittely
- Poikkeusten hallinta
- Poikkeusluokat
- Poikkeusten nostaminen
Tiedostokäsittely
- Tiedostojen käsittely
- Lukeminen ja kirjoittaminen
- Tiedon sarjallistaminen
3. päivä
Standardikirjasto
- Yleisimmät kaytetyt moduulit: os, sys, shutil, math, ...
- Moduulien dokumentaatio
- Moduulien käyttö
- Säännönmukaiset lausekkeet (regexp)
Internet-ohjelmointi
- Pistokkeet
- Internet protokollatuki Pythonissa
- Palvelimet (TCP/IP, HTTP)
- XML RPC
Liittymärajapinnat
- Microsoft Office-ohjelmat
- Tietokannat
- Graafiset käyttöliittymät: TKInter ja muut
- Grafiikka ja pelit: Pygame
Tehokkuuskysymykset
- Suorituskyky
- Optimointi
- Profilointi
Python 2 ja Python 3
- Yhteenveto eroista
- Kumpi versio vai onnistuuko yhdessä
Aikataulu