Koulutuspäivä: Digitaalinen palvelumuotoilu

Julkaistu 11.12.2018
Lukuaika noin 2 min

Digitaalinen palvelumuotoilu on tämän hetken kuumin hitti. Enää ei riitä, että tuote on priimatavaraa – myös palvelun tulee olla personoitua ja vastata asiakkaan tarpeisiin ennen kuin asiakas on itse edes tajunnut ne. Siksi päätimmekin osallistua Tieturin omalle digitaalisen palvelumuotoilun kurssille.

Kouluttajat

Koulutuksen pitivät Taiste Oy:sta tulleet design-antropologi Anna Haverinen sekä UX-suunnittelija Tiina Viljakainen.  Anna on digitaalisen kulttuurin tohtori, jonka tutkimustausta ulottuu aina yliopistosta yksityiselle sektorille. Hän on kokenut key note -puhuja ja kouluttaja, joka ammentaa työhönsä välineitä kulttuuriantropologiasta. Tiina taas erikoistuu käyttökokemuksen puoleen ja hänellä on vahva kokemus käyttöliittymistä, palvelumuotoilusta ja graafisesta suunnittelusta. Hän on myös aktiivinen UX-yhteisössä ja on opettanut digitaalisten palveluiden suunnittelua ammattikorkeakouluopiskelijoille. Sekä Annalla että Tiinalla on vankka kokemus digitaalisen kulttuurin kouluttamisesta – ja sen huomasi!

Itselläni ei juurikaan ollut aiempaa tietämystä digitaalisesta palvelumuotoilusta. Päivä aloitettiinkin briiffauksella siitä, mitä se oikeastaan on.  Käytiin läpi, mitä se käsitteenä tarkoittaa, mitä osa-alueita siinä on, mihin sitä sovelletaan ja millainen historia sillä on. Käsitteenä se onkin varsin uusi, eikä sitä ole ehditty tutkia niin paljoa – siksi tuntuikin hienolta, että pääsi ammattilaisten pitämälle koulutukselle kyseisestä aiheesta.

Digitaalinen palvelumuotoilu on monimuotoinen ala

Vaikka päivän aikana ehtikin tulemaan paljon palvelumuotoilun terminologiaa, se ei ollut kovin vaikeasti ymmärrettävää – segmentti, persoona, narratiivi. Enemmän päänvaivaa tuotti se, kuinka useita tieteenaloja on hyödynnetty palvelumuotoilussa, ja näin ollen siinä käytettyjen menetelmien määrä on suuri. Hienoa että näin on, mutta näihin menetelmiin on syytä paneutua enemmänkin. Päivän kurssi kyllä selvensi hyvin sen, kuinka paljon mahdollisuuksia palvelumuotoilu tarjoaa.

Kurssi painottui paljon interaktiiviseen opiskeluun – oppilaat pääsivät ääneen, ja tämä mahdollisuus hyödynnettiin. Tunnelmasta tuli hyvin rento ja viihtyisä. Kouluttajat antoivat esimerkkejä huonosta palvelumuotoilusta sekä siitä, kun palvelumuotoilua ei olla käytetty lainkaan. Myös oppilaat pääsivät kertomaan omia kokemuksiaan.  Lopussa teimme paritehtäviä ja pääsimme itse asettumaan asiakkaan saappaisiin ja miettimään, mikä palvelussa on vikana. Kriitikkona on aina helppo olla. Keksimme myös ratkaisuja jo ilmi tulleisiin ongelmiin, joka oli luovaa.

Ilmapiiri oli kaiken kaikkiaan avoin ja kannustava kaikille. Tunsin olevani ammattilaisten käsissä läpi päivän, joka sujui rattoisasti hyvässä koulutusporukassa. Pääsimme myös lounastamaan Töölönlahden kampuksen alakerrassa sijaitsevaan ravintola Sakkaroosiin, joka ei pettänyt makoisalla kampela-aterialla. Iltapäivällä oli tietenkin iltapäiväkahvittelut, joilla tarjottiin suklaisia minileivoksia, pullaa ja smoothieta. Oli mielenkiintoista huomata, kuinka paljon tietoa yhteen päivään mahtui. Kurssin jälkeen saimme myös koulutusmateriaalit itsellemme – 101 diaa rautaisena tietopakettina, jota on helppo lukea.Digitaalinen palvelumuotoilu toden totta osoittautui mielenkiintoiseksi ja trendikkääksi aiheeksi.

Kiitoksia kouluttajille, toivottavasti pääsemme näkemään pian uudestaan!

Digitaalisen palvelumuotoilun kurssikuvaukseen pääset tästä.

Asiasanat:

Koulutus Digitalisaatio Palvelumuotoilu