EtusivuHae koulutuksiaDigitaalisen palvelumuotoilun perusteet

Digitaalisen palvelumuotoilun perusteet

star_fullstar_fullstar_fullstar_fullstar_fullstar_half

Koulutuksessa omaksut asiakaskeskeisen lähestymistavan palvelujesi kehittämiseen, suunnitteluun ja käynnistämiseen. Ymmärrät digitaalisen palvelumuotoilun eri osa-alueet, vaiheet sekä saat käytännön esimerkkien avulla työkaluja palvelumuotoilun jalkauttamiseen toimenkuvaasi. Koulutuksen avulla opit ketterän digitaalisen palvelumuotoilun prosessin, saat eväitä tehokkaaseen fasilitointiin ja käyttäjälähtöiseen suunnitteluun sekä ymmärrät digitaalisen palvelusuunnittelun perusteet.

Käymme kurssipäivän aikana läpi käytännönläheisesti mm. seuraavat digitaalista palvelumuotoilua tukevat työkalut:

  • Kontaktipiste (eng. touchpoint)
  • Persoona (eng. persona)
  • Segmentti (eng. segment)
  • Käyttäjä / asiakas (eng. user / customer)
  • Prototyyppi (eng. prototype)
  • Palvelutuokio / Palvelupolku (eng. service moment / service path)
  • Viisi kertaa miksi (eng. five whys)
  • Kontekstikartoitus (eng. context mapping)

Koulutusmuoto
Classroom
Remote

Kesto
1 päivä

Hinta
850 €

Kohderyhmä

Koulutus soveltuu kaikille digitaalisesta palvelumuotoilusta kiinnostuneille ilman aiempaa kokemusta aiheesta. Koulutus soveltuu sinulle erityisesti, mikäli yrityksesi tai organisaatiosi tarjoaa tai suunnittelee tarjoavansa digitaalisia palveluita. Koulutus soveltuu myös fasilitointitaitojen ja -menetelmien oppimiseen ja kehittämiseen.

Esitiedot

Käyttäkokemukset sosiaalisesta mediasta sekä mobiililaitteista ovat eduksi, sillä monet käytännön esimerkit voivat liittyä näihin esimerkkeihin. Koulutuksessa käytetään kaupallisia esimerkkejä, mutta koulutus soveltuu myös julkisen sektorin ammattilaisille.

Digitaalisen palvelumuotoilun perusteet -kurssin sisältö

Johdanto ja teoriaa

  • Tutustumme palvelumuotoilun ja fasilitoinnin peruskäsitteisiin ja teoriaan

Menetelmät

  • Suunnittelumetodit ja -prosessit, työkalut ja oivallukset
  • Käytännön harjoituksia mm. palvelupolun laatimiseen sekä persoona-korttien suunnitteluun.

Työkalut

  • Tutustumme palvelumuotoilun eri työkaluihin esimerkkitapausten ja harjoitusten avulla. Harjoituksissa voimme keskittyä esimerkiksi ryhmän omiin mielenkiinnon kohteisiin.

Kehitys ja mittarit

  • Palvelumuotoilun ja fasilitoinnin mittarit, kuinka mitataan digitaalisen palvelumuotoiluprojektin onnistumista?

Aikataulu

Koulutuspäivä alkaa klo 9 ja päättyy noin klo 16-16.30. Aamiainen on tarjolla klo 8.15-9.00.

Kokemuksia

  • Tykkäsin todella paljon, vaikka ennakkoasenteeni oli palvelumuotoiluun liittyvän hypetyksen vuoksi skeptinen. Kouluttaja otti ryhmän hienosti haltuun ja vakuutti asiantuntemuksellaan alusta asti.
  • Koulutus todella hyvä. Varmaan lisää palvelumuotoilun jalkauttamisesta saa jatkokurssilla
  • Paikka oli kiva, helppo tulla julkisilla, hyvät tilat, neukkarin tuolit mukavat ja samoin äänieristys, ravintola ja ruoka hyvä myös!

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä koulutuksista:

Aiheeseen liittyvät blogit: